Üdvözöljük a C-PRESS weboldalán! *** Magyarország és az Európai Unió a cigányokkal együtt egységes, értékes egész! *** O Ungriko Them thaj e Evroputni Unia e rromença kethane si ando jekhipo, thaj e rromença si barvali thaj intrego! *** A szólásszabadság és a véleménynyilvánítás alkotmányos jog! *** A magyarországi cigányoknak is! *** C-PRESS *** Le manusa slobodes te den duma thaj slobodes te phenen so gindinen konstituto hakaj phenel avri! *** Vi le Rromenqe ando Ungriko Them! *** C-PRESS
C-Press
Eltüntették Farkas Flórián elnöki keretét *** Politikai nyomás alatt *** Vádat emeltek a Betyársereg roma családot fenyegető tagjai ellen *** NOVÁK KATALIN: HÁROM INTÉZKEDÉSSEL SEGÍTI A KORMÁNY JÖVŐRE A NAGYCSALÁDOSOKAT *** A gyerekek egy év jóságot, az anyukák két hét türelmet kaptak a csomag mellé a roma önkormányzat kar *** Rostás Winnetou, így cigányozott a jobbikos képviselő *** Drá­mai ti­tokra de­rült fény a 100 Tagú Ci­gány­ze­ne­kar múlt­já­ból *** Jogtalanul vegzálta a cigányokat az önkormányzat *** LMP: Kiállunk a Fálun Gong követői mellett *** Vádat emeltek az EU-pénzből házat építő polgármester ellen *** Rémhírterjesztés miatt a Jobbik feljelenti a nemzeti konzultáció hangadóit *** Már Bristolban is gecizik Orbánt *** A zsi­dó­tör­vé­nyek vissza­ál­lí­tá­sát kö­ve­teli a Job­bik ve­zető po­li­ti­kusa. Vona ma­gá­hoz *** Kihátrálás? - Fidesz: nincs bajunk Soros Györggyel *** Lemondathatják a Jobbik nyugdíjas tagozatának egyik vezetőjét rasszista megjegyzései miatt *** Farkas Flórián megszólalt, és nem szakadt rá a plafon *** Buszoztatott tömeggel mutatná meg erejét Farkas Flórián *** Csalók hitegettek kárpótlással idős embereket *** Tényleg 500 forint belépőjegyet kérnek a cigányoktól egy játszótéren? *** Összeálltak Váradiék ***
Advertisement
fbconnect_user6.jpg
donatehu2.png

Európai Roma Liga

euromaliga.jpg

GYEA

gyea.jpg

Economic Forum

forum_137.jpg

Partnereink

Webriport

Advertisement

Roma Tájház

tajhaz_137.jpg

Kethano Drom


kethanodromlogo.jpg

Hírszolgáltatás

feed image
Miért kell mennie Kókának?
2007-09-05 10:01
Betűméret:   Kicsi: Betűméret csökkentése  Nagy: Betűméret növelése

Heti Válasz - Miért kell mennie Kókának?Uniós botrányt előzött meg Kóka János azzal, hogy bejelentette távozását a gazdasági tárca éléről, illetve hogy lefújta az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Zrt. privatizációját - értesült a Heti Válasz.

 

A júliusi uborkaszezon legváratlanabb híre volt, hogy épp az a Kóka János hagyja ott - legkésőbb 2007 végével - a tárcáját, aki az SZDSZ elnökválasztási kampányában még a liberálisok érdekére hivatkozva érvelt a miniszteri szerepkör megtartása mellett.

 

 

 

Heti Válasz - Miért kell mennie Kókának? 

 

Külön pikantériát adott a bejelentésnek, hogy Kóka a lelépését szintén a szabad demokraták érdekével magyarázta, mondván: a közelgő népszavazás, valamint az európai parlamenti és a 2010-es országgyűlési választás sikeres teljesítéséhez "egész emberre lesz szükség a párt élén".

A Heti Válasz azonban úgy tudja, Kóka nem a félember-egész ember dilemmából akart kitörni a bejelentésével - egyszerűen nem volt maradása a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium élén. Minden feltétel adva volt ugyanis egy kontinensméretű botrányhoz: a tárca június-júliusban nem épp piackonform módon pöckölte ki az autópálya-ágazat egyik legnagyobb európai szereplőjét, a Brisa Auto-estradas de Portugal SA nevű céget az M5-ös autópálya leendő üzemeltetői, illetve a Pécsre tartó M6-M60-as gyorsforgalmi út továbbépítői közül.

Minden tény arra utal, hogy Kóka János minisztériuma nem mérte fel a Cseh- és Lengyelországban már jelen lévő társaság erejét: a Brisa egyik legbefolyásosabb vezetője, João Bento két évig elnökölte a Díjas Autópályák, Hidak és Alagutak Koncessziós Társaságainak Európai Szövetségét (ASECAP), május óta pedig tiszteletbeli elnökösködik e húsz országot összefogó szakmai szervezetnél. Miként látni fogjuk, a Brisa - egy, a magyar kormányhoz címzett "küldemény" útján - lényegében mutyieljárássá nyilvánította az M5-öst üzemeltető AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. 40 százalékos állami csomagjának eladására tett kísérletet. És ezzel közvetve megüzente: Kóka János nem alkalmas arra, hogy menedzselje a magántőke bevonását igénylő autópálya-programokat.

 

NEGYVENRE HATVAN?

Történetünk két hazai kulcscége a már emlegetett AKA Zrt. - itt a részvények 60 százalékát magánérdekeltségek birtokolják -, valamint a gazdasági miniszter közvetlen felügyelete alatt működő Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. Noha a két társaság rövidítése hasonló, az AKA "márkanév" ismertebb, hiszen jóval gyakrabban szerepel a botránykrónikákban. Emlékezetes: a ma már Röszkéig elérő M5-ösre 1996 és 2004 között csak Európa-csúcsnak számító díjakért engedték fel az autósokat. Nemrég pedig az Állami Számvevőszék szakértője, Báger Gusztáv helyezte negatív szövegkörnyezetbe az AKAsztrádaprojektet, kiemelvén: "a magánszektor dominanciája miatt a beruházás jelentős veszteséget okozott az államnak". A "magánszektoron" az osztrák Strabag és a francia Bouygues koalíciója értendő, mely társaságok - illetve elődjeik - kezdetben a teljes AKA-t tulajdonolták, ma azonban csak az rt. többségi csomagját ellenőrzik (lásd ábránkat és keretes írásunkat). A Medgyessy-kormány 2004 elején döntött úgy, hogy nem halogatja tovább az M5-ös bevonását a matricás rendszerbe. Ennek érdekében - az állami ÁAK-n keresztül - 21 milliárd forintért megvásárolta az AKA 40 százalékát, és vállalta, hogy 2030-ig minden esztendőben átutal egy ugyanekkora nagyságrendű summát az osztrák-francia eladóknak ("rendelkezésre állási díj" címén).

Lapunk nem talált olyan szakértőt, aki ne minősítené botrányosnak a Medgyessy-korszak M5-örökségét, egy pozitívumot azonban többen is megemlítenek: a magyar állam, pontosabban az Állami Autópálya-kezelő az AKA 40 százaléka mellé opciós jogot is kapott (2009-ig) a fennmaradó 60 százalékos részvénycsomag megvásárlására. Elvi esély tehát még van arra, hogy a kormány kiszabaduljon a Strabag-Bouygues kettős szorításából.

 

BANKOK A SZTRÁDAÜZEMBEN?

Ilyen körülmények között aligha tűnhetett másnak, mint a ráció győzelmének, amikor idén év elején a gazdasági tárca bejelentette: az ÁAK - opciós jogával élve - kivásárolja az alapító tulajdonosokat, vagyis 100 százalékosra növeli részesedését az AKA Zrt.-ben. Kóka János minisztériuma és az elemzők egyaránt úgy számoltak: ha az állam ezután egyben értékesíti a piacon az alföldi autópályacéget, Magyarország 40-50 milliárd forintot - a 2030-ig tartó koncessziós időszak végéig pedig további tízmilliárdokat - nyerhet az ügyleten. Mielőtt azonban felszállt volna a füst, a GKM új stratégiát gyártott, ami éppen az ellenkezője volt az előbbi forgatókönyvnek: május végén az AKA 40 százalékos állami csomagját hirdette meg eladásra. (A hivatalos indoklás szerint azért kellett ilyen hirtelen váltani, mert félő volt, hogy az AKA-t idén már nem lehet egyben továbbadni. Ez esetben a cég 900 millió eurós hitelállománya a büdzsét terhelné - ami közel egy százalékponttal növeli a deficitet, és borítja a konvergenciaprogramot.)

Júniusban aztán befutott lapunkhoz az első vészjelzés: a szaktárca zártkörű(!) pályázat keretében - hazai meghívottak mellőzésével -, banki leányvállalatoknak akarja továbbszármaztatni az AKA 40 százalékát. Mindezt úgy, hogy a pénzintézetek nem fogadhatnak maguk mellé sztrádaüzemeltetésben jártas konzorciumi társakat vagy ipari befektetőket. A kiírásból két dologra lehetett következtetni: vagy megtanultak a bankok autópályacéget vezetni, vagy a többségi tulajdonos Strabag-Bouygues duónak tesznek baráti/strómani szolgálatot azzal, hogy egyeztetett árajánlattal lepik meg a magyar államot. (Utóbbi esetben a pénzintézetek szerepe lényegében annyi, hogy a lehető legminimálisabb értékűre "árazzák be" a 40 százalékos részvénycsomagot. Az osztrák-francia többségi tulajdonosoknak ezután csak élniük kell elővásárlási jogukkal, és potom ráfordítással 100 százalékos AKA-tulajdonossá válhatnak.)

Az élet a "beárazós" változatot igazolta; igaz, a zártkörű tender hat meghívottja közül csupán két banki leánycég volt hajlandó - az Index hírportál korábbi szóhasználatával - "mocskosul keveset" ajánlani, a többi végül nem pályázott. Másképpen: a nagy műgonddal kiválasztott pénzügyi befektetők kétharmada távolmaradásával jelezte Kóka Jánosnak, hogy ehhez a játékhoz a továbbiakban nem segédkezik. Ráadásul a két "bennragadt" ajánlattevő, a Bayern-Finanz GmbH és a Raiffeisen PPP GmbH közül az utóbbinál még a lóláb is kilógott: köztudomású, hogy az osztrák Raiffeisen-csoport közös ingatlanfejlesztő érdekeltséget működtet a Strabaggal (ezen együttműködés "lenyomata" Budapesten az Europark és az Asia Center).
 

LEVÉLBOMBÁK

A négy renitens banki meghívott sakkja után a mattot végül a Brisa adta a GKM-nek. A portugál sztrádavállalat egyik vezetője még májusban tollba mondta a Reuters hírügynökségnek, hogy a magyarországi M5-projektet 1,2 milliárd euró értékűre becsüli, vagyis az AKA Zrt. 100 százaléka - figyelemmel a cég 900 millió eurós hitelállományára - akár 300 millió euróért, azaz 75-80 milliárd forintért is gazdát cserélhetne. Az állam által utóbb felkínált 40 százalékos cégdarab megvásárlására azonban hivatalos formában nem pályázott a Brisa, merthogy nem is pályázhatott. Senki nem hívta meg, hiszen - mint írtuk - autópálya-építő és -üzemeltető társaságoknak ezen a tenderen nem osztottak lapot, kizárólag pénzügyi befektetőknek.

Információink szerint a Brisa a pályázati határidő lejártát követően mégis elküldte nem hivatalos árajánlatát (ebben forint-tízmilliárdokkal többet kínált az AKA-részért, mint az érintett banki cégek) - igaz, nem az ÁAK-nak, a GKM-nek vagy a kancelláriának, hanem a kormánynak címezve. (Hogy kinél landolt a dokumentum, nem tudtuk meg a kormányszóvivői irodától.) A portugálok ezzel jelezték, hogy átlátnak a magyar szitán - pláne, hogy a GKM júniusban az M6-M60-as beruházásból is kirostálta őket, miközben a Strabag- Bouygues fémjelezte Mecsek Autópálya Konzorcium felkerülhetett a potenciális útépítők hármas listájára.

Úgy tudjuk, a Brisa-küldeményen túl mást is vitt a postás a kormánynak. A Pénzügyminisztérium egyik szakállamtitkára levélben bírálta meg az AKA-privatizáció GKM által erőltetett módozatát. Sőt, végül az Állami Autópálya-kezelő igazgatósága is a tender érvénytelenítése mellett tette le a voksát - miközben Kóka kabinetfőnöke, az ÁAK felügyelőbizottságában is tevékenykedő Kákosy Csaba tudomásunk szerint a végsőkig védte a védhetetlent.

Summa summarum: a gazdasági tárca legutóbbi AKA-ügyletét nem az MSZP pénztárnoki "tagozata" fúrta meg - pedig Eörsi Mátyás SZDSZfrakcióvezető nemrég a koalíciós társat hozta összefüggésbe bizonyos sztrádamilliárdokkal -, hanem maga a piac. Elkerülendő a Magyarország határain túlnyúló botrányt, a GKM - formai okokra hivatkozva - július 19-én sikertelennek nyilvánította a 40 százalékos AKA-csomag eladását célzó pályázatot. Aztán egy napra rá Kóka János bejelentette, hogy nincs is összenőve a miniszteri székkel.

 

Heti Válasz - Miért kell mennie Kókának? 

 

C-PRESS - HetiVálasz

 

 

2017201620152014201320122011201020092008200720062005

 

 

AUTOBUS.HU

AUTOBUS.HU

Magic Team Kft hirdetései

magicteam.jpg

Szentandrássy István Kossuth-díjas festőművész

almoskonyv_250px.jpg
 

Fővárosi Roma Nemzetiségi Önkormányzat

Fővárosi Roma Nemzetiségi Önkormányzat

Értéktér - Infovideó

Get Flash to see this player.

 

 

Témajavaslata van?
Küldje el nekünk!

Tovább

Riportot rendelne?
Kattintson a részletekért!

Tovább

Szívesen lenne riporter?
Velünk kipróbálhatja magát!

Tovább

 

Pannónia Biztosító

Horoszkóp

Harmonet horoszkópok
Mindenkinek akinek lelke van
 

Bulvár hírek

Összeálltak Váradiék

2017. October 12.

article thumbnailTöbb mint négy év kihagyás után, néhány hete újra összeállt a Váradi Roma Café. Egyik legnagyobb slágerük klipjében gyermekek szerepeltek. Azóta sok idő telt el, a szereplők felcseperedtek, egyikük már...
Teljes cikk

Pápai Joci megszólalt a cigányozós címlapról

2017. May 19.

article thumbnailEzt egy újság nem engedheti meg magának - mondta Pápai Joci arról, hogy a Ripost propagandalap az eurovíziós döntő előtt a címlapon azzal biztatta, Hajrá cigány!
Teljes cikk

További hírek

Sport hírek

Magyarország felkészült a nyári sportesemények biztosítására

2017. July 05.

article thumbnailMintegy másfél éves munkával mostanra felkészültek a hazai szervek az idei nyár három nagy hazai sporteseményének biztosítására - mondta Csampa Zsolt, a Belügyminisztérium helyettes államtitkára...
Teljes cikk

Szellő Imre nyerte a főmeccset a profi bokszgálán

2017. April 23.

article thumbnailSzellő Imre szerezte meg a Boksz Világszervezet (WBO) nemzetközi cirkálósúlyú bajnoki övét és a magyar bajnoki címet a székesfehérvári Magyar Ring Gálán, miután technikai KO-val győzött Tóth...
Teljes cikk

További hírek